torsdag 4 juni 2015

6 sätt att påverka

Cialdini presenterar sex stycken sätt eller tillvägagångssätt att påverka någon annan, kanske främst i säljsammanhang. De sex stycken principerna är: reciprocitet, förpliktelse och konsistens, sociala bevis, sympati, auktoritet och knapphet.

Alla dessa handlar om att påverka någon annan mer eller mindre medvetet. Att börja ge något för att sedan få något tillbaka eller att hänvisa till att en expert faktiskt har sagt på ett eller annat vis. Det kan också ge en förklaring till varför det sista exemplaret alltid är lite mer attraktivt än den sorten som det finns fem stycken kvar utav.

Under min militärtjänstgöring sades det att likformighet är vackert. Till en början förstod jag inte riktigt innebörden tills jag såg helheten. Alla dessa soldater som stod uppradade och såg precis likadan ut. Det utstrålar makt, kanske kunskap. Relaterat till mitt jobb blir likformigheten med flera andra kunskap. Kunden litar på mig och min kunskap för att vi är ju så många. Så många kan ju inte ha fel eller leverera en vara eller tjänst som inte är tillräckligt bra. Ibland är varan eller tjänsten inte tillräckligt bra men det syns inte när vi kan vara flera personer i likadana kläder på samma plats samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar